Senfølger efter hjernerystelse – værd at vide

apr 3, 2024

Af; Janne Holm, Fysioterapeut og Osteopatstuderende

Hvad er en hjernerystelse?

En hjernerystelse opstår, når hjernen bliver udsat for en kraft der gør at den rammer mod det indvendige af kraniet.

Det kan ske ved et direkte traume mod kraniet, men det kan også ske indirekte hvis kroppen udsættes for et traume som medfører et ryk igennem nakken til kraniet og hjernen.

I modsætning til hvad man troede førhen, så kan man godt have hjernerystelse uden at have været bevidstløs eller kastet op.

Undersøgelse af knæskade i Svendborg Sportsklinik

Hvad er symptomerne efter en hjernerystelse?

Symptomer efter en hjernerystelse kan f.eks. være:

• Synsudfordringer, f.eks. lysfølsomhed, tendens til dobbeltsyn, hoppende linjer under læsning
  • Træthed og/eller hovedpine
  • Ændret blodtryk – højere/lavere end personens normal
  • Svimmelhed/Balanceproblemer
  • Kvalme og/eller ændringer i fordøjelsen
  • Forværring af symptomer ved indtag af Alkohol
  • Koncentrations- og/eller hukommelsesbesvær
  • Manglende overblik
  • Symptomforværring i/efter sociale sammenhænge

Man kan have flere eller enkelte symptomer og ovenstående liste er ikke udtømmende. Symptomerne kan opstå umiddelbart efter påvirkningen af hjernen, men kan også komme forsinket efter et par dage.

Billede af en professionel fysioterapeut, der guider en eliteatlet under en sportslig rehabiliteringssession

Hvornår er der tale om senfølger efter hjernerystelse?

Der er tale om senfølger efter en hjernerystelse, når der er uændrede symptomer 14 dage efter hjernerystelsen opstod.

I løbet af de første 14 dage efter hjernerystelsen skulle helingen i hjernens væv gerne være godt i gang, hvilket vil medføre bedring af symptomerne.

Der må gerne være symptomer længere end 14 dage, men de skal helst begynde at udvikle sig i en positiv retning, ellers vil det være relevant at få hjælp og guidning.

Hvorfor forsvinder mine symptomer ikke af sig selv?

Der kan være mange årsager, men de typiske er:

• vores nervesystem arbejder en stor del af tiden under mindre optimale forhold end dem vi egentlig er skabt til. F.eks. hvad angår stressfaktorer, lys- og lydindtryk, mangel på stilhed og for lidt søvn.
  • Du kompenserer for flere/tidligere påvirkninger af hjerne/nervesystem og derfor er der ikke kapacitet til en spontan bedring. Den nyligste påvirkning bliver toppen af isbjerget.
  • Der bliver fortsat ofte vejledt efter en tilgang, der passer til fysiske skader andre steder på kroppen, men som ikke kan overføres til hjernerystelser.

Hvad er vigtigt ved behandling af senfølger efter hjernerystelse?

At identificere hvilke dele af hjernen/nervesystemet det er gået mest ud over og få skabt ro og plads til heling og genoptræning af funktioner. Ofte bliver der enten gjort for lidt – hvile er vejen frem – eller for meget – det skal trænes væk.

Vi ved i dag at ingen af dem er den bedste måde at komme sig på. Det vigtige er at træne det rigtige og nok af det for at få genoptrænet hjernens funktioner fuld ud, men samtidig skabe rum og plads til at forbedringerne kan finde sted.

Et nervesystem, der bliver presset for meget, lukker ned og går i overlevelses tilstand og her er der ikke kapacitet til udvikling. Derfor kan en hjernerystelse, der ikke håndteres hensigtsmæssigt – eller slet ikke håndteres – medføre symptomer, der kan strække sig over flere år.

Hver genoptræning vil være individuelt tilpasset og det der virker for nogen, virker ikke altid for andre. Men der er altid en vej tilbage, hvis kroppen får de rigtige betingelser at arbejde under.

Ønsker du hjælp til behandling af hjernerystelse, så kan du skrive til klinkken nedenfor, så vil Janne kontakte dig.

Nyttige øjenøvelser efter hjernerystelse