Slidgigt

Mange tror at slidgigt er ensbetydende med at man skal slappe af og passe på, men der er heldigvis meget man kan gøre.

Ældre mand udfører øvelser med en gymnastikbold som en del af sin behandling for slidgigt i vores  sportsklinik

Slidgigt, også kaldet artrose, er særdeles udbredt i Danmark, med en hyppighed på 70% i hofter eller knæ blandt +65 årige.

I Svendborg Sportsklinik hjælper vi dig tilbage til et aktivt liv, til trods for ledsmerter

ALMINDELIGE ÅRSAGER TIL SLIDGIGT

Inaktivitet og lav muskelstyrke øger risikoen

Hård belastning og skader fra sport i ungdomsårene

Alder: Jo ældre, des højere risiko

Genetik: Har du slidgigt i familien øges sandsynligheden for at man får det selv.

Få hjælp til bedring af slidgigt / artrose ved at booke en tid i dag, eller kontakte os.

Billedet viser en ældre kvinde i smerte, der holder sit knæ på grund af slidgigt. Hun har stoppet med at gå og står stille, mens hun griber om sit knæ og udtrykker smerte. Hendes ansigtsudtryk og kropsholdning indikerer ubehag og lidelse på grund af virkningerne af slidgigt.

Almindelige konsekvenser af slidgigt

Det bliver hårdt at løbe (eller gå) korte ture.

Det bliver hårdt at komme op fra gulvet

Det bliver hårdt at lave havearbejdet

Mere tendens til smerter i kroppens led og muskler.

Øget risiko for livsstilssygdomme / befolkningssygdomme.

Behandling af slidgigt

Billedet viser en fysioterapeut på sportsklinikken, der behandler en ældre mand for hans knæ, der er påvirket af slidgigt

Når man først har fået slidgigt, kan man (endnu) ikke opbygge brusken igen. Det man dog kan gøre er at forbedre sin funktionsevne i hverdagen, til trods for slidgigt.

Igennem de seneste 20 år er der kommet særdeles overbevisende videnskabeligt belæg for, at træning er effektivt som redskab til behandling af slidgigt. I flere tilfælde lige så effektivt som kirurgi, endda med særdeles mange positive sidegevinster – bare uden de mange bivirkninger.

For at kunne træne effektivt og få kontrol over sine smerter lægger vi i Svendborg Sportsklinik vægt på, at man forstår sine smerter, hvilket ligeledes er videnskabeligt understøttet.

Vi sammensætter et rehabiliteringsforløb for slidgigt, der passer til netop dig og dine specifikke behov.

FAQ: ARTROSE / SLIDGIGT OG FYSIOTERAPI

Slider man ikke brusken mere ned, når man træner med slidgigt?
Det korte svar er NEJ, den tilbageværende brust bliver vedligeholdt og ernæret ved kontrolleret træning. Ud over at vedligeholde brusken gør træning at du øger din fysiske ydeevne, hvilket betyder at mange ting i hverdagen bliver nemmere. Dine smerter reduceres fordi leddet holdes ved lige og fordi der sker en masse forandringer i nervesystemet.
Du kan læse mere under “Smerter og træning”.
Jeg får ondt imens jeg træner, gør det ikke bare gigten værre?
Det er helt naturligt at du får smerter under træning, særligt i starten. På en smerteskala fra 0-10 (0=ingen smerte og 10=værst tænkelige smerter) er smerter imellem 1-3 forventeligt og acceptabelt under og efter træning. Så længe at du kan kontrollere smerten i det interval er du i den sikre zone. I Svendborg Sportsklinik hjælper vi dig med at justere dine øvelser og træning, så du kommer til at opleve mindst muligt smerte.
Hvor meget skal man træne for at opnå effekt?
Vi anbefaler altid at man starter roligt ud med en lille smule træning, for eksempel hver dag. Når så din krop har vænnet sig til træningen kan man komme dertil, hvor man laver 2 gange styrketræning og 2 gange konditionstræning om ugen.
Sagen er den, at når man begynder at træne skal der næsten ikke noget til for at man forbedrer sig, men når man har været i gang noget tid kræver det mere.
Vores bedste råd til dig, der skal i gang med at træne er, at bygge nogle gode træningsvaner op. Vi kan allesammen komme i god form på 8 uger, men varig forandring kræver nye vaner i hverdagen.

Simple råd til træning og slidgigt:

Disse artikler kan have din interesse: