styrketræning

Et af de vigtigste og mest effektive redskaber i både genoptræning, smertehåndtering og sports performance er styrketræning.

Billede af en kvinde, der udfører styrketræningsøvelser med vægte på sportsklinikken

Styrketræning har en lang række af positive effekter på kroppen – og det handler ikke kun om at blive stærkere og få store muskler.

Styrketræning anbefales:

Som en del af genoptræning

For at præstere bedre i sport

Når man svækkes med alderen

Som fysisk pensionsopsparing og vedligeholdelse med alderen

Få hjælp til din styrketræning ved at booke en tid i dag, eller kontakte os.

Billede af en kvinde, der træner på en airbike til styrketræning i sportsklinikken

Det kan styrketræning gøre for dig

Give mere energi i hverdagen

Forbedre præstation i sport

Gøre hverdagsaktiviteter lettere

Reducere smerter i kroppens led og muskler.

Reducere risikoen for for livsstilssygdomme / befolkningssygdomme.

Hjælpe til vægttab

Styrketræning i praksis

Billede af en behandler, der gennemgår øvelser og foretager justeringer til næste serie af styrketræning med en klient på sportsklinikken.

Principperne for at opbygge styrketræningsprogrammer er stort set de samme, uanset hvor gammel man er, men varierer meget afhængigt af hvor trænet man er. Vi skelner derfor mellem utrænede (i forhold til styrketræning), let trænede og meget trænede. Jo mere trænet du er, des flere set (omgange) kan du lave til hver muskelgruppe og des tungere kan du også løfte.

Uanset om du er begynder eller ekspert, så er den vigtigste faktor for succes med styrketræning VEDHOLDENHED – uden den kommer man i gang, men aldrig i mål.

Få hjælp af Stig til hvordan du kan få gavn af styrketræning ved at booke tid, eller kontakte os nu.

FAQ: Om styrketræning

Hvor ofte skal man træne for at få effekt?

Hvis du vil have optimal effekt af din styrketræning bør du træne hver muskelgruppe ca 2 gange om ugen. Nyere forskning tyder desuden på, at du bør træne 10 set pr muskelgruppe pr uge. Du bør fordele dine sæt på flere forskellige øvelser, gerne en blanding af flereleds (compund) øverlser og isolerende øvelser.

God fornøjelse

Er det ikke farligt at styrketræne med kroniske smerter?

Langt de fleste kan have gavn af en eller anden form for styrketræning – og du bør uanset hvad ikke gå i gang med det før du har fået grønt lys fra en kompetent behandler.

Styrketræning er faktisk et af de vigtigste redskaber til behandling af kroniske smerter. Det er det fordi man langsomt og kontrolleret kan øge belastningen på skaden, så den bliver trænet op.

Book en tid, eller tag kontakt til os, så vi sammen kan lægge en plan for din rehabilitering.

Jeg har ikke lyst til at blive øm efter træning, kan jeg undgå det?

Det kan godt undgås, ja. Hvis man starter langsomt op med træning undgår man langt det meste træningsømhed. I praksis kan man gøre følgende:

Uge 1-5: 2 set pr øvelse. Ikke meget mere end 6 øvelser pr træning. Sørg for at du kan løfte vægten 3-4 gange ekstra når du holder pause imellem dine sæt.

Efterfølgende kan du skrue modstanden og træningsmængden op gradvist.

Se mere om styrketræning

Disse artikler kan have din interesse